Sök recept här!

torsdag 6 augusti 2009

Dinkelknäcke med solrosfrön & rosmarin



Knäckebröd är alltid lika roligt att baka. I veckan har jag hunnit baka det här receptet två gånger, så ni förstår att det har varit populärt.
Receptkälla: Allt om mat
.
Ingredienser
1 tsk rosmarin
25 g jäst
2,5 dl mjölk
1,5 tsk salt
1 tsk honung, flytande
3 dl dinkelmjöl
2 dl rågmjöl, grovt
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl vetekli
.
Garnering
2,5 dl solrosfrön
2,5 msk rosmarin
2 tsk flingsalt
.
Gör så här:
Dinkelmjölet och rågmjölet ger brödet en god och mustig smak.
1. Finhacka rosmarinen. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37°. Häll den över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt rosmarin, salt, honung och det mesta av mjölet. Knåda degen smidig ca 5 min för hand. Jäs övertäckt ca 20 min. Sätt ugnen på 250°.
2. Kavla ut halva degen i taget så tunt som möjligt till en platta, ca 40 x 40 cm. Strö över hälften av garneringen och kavla degen ytterligare en gång med kruskavel. Har du ingen kruskavel, använd då en vanlig kavel och nagga brödet med en gaffel.
3. Sporra ut fyrkanter, rundlar eller rektanglar och lägg på bakpappersklädd plåt. 4. Grädda i övre delen av ugnen 6–7 min. Låt kallna på galler.

Själv så valde jag att utesluta 1 tsk rosmarin i degen. Jag tyckte att det räckte med att strö det som garnering, men det är en smaksak.



I söndags när Linda, Sven och Lovisa var på besök bjöd jag på det här knäckebrödet för första gången. Då jag tyckte att det blev för trångt på bordet med en hel ost+osthyvel förberedde jag med att hyvla och rulla ihop osten i förväg!
Smöret gjorde jag till små bollar och kryddade med lite örter. Glasskålarna är egentligen en gräddsnipa och sockerskål med tillhörande fat, men vem har sagt att det alltid måste användas till det..
Då var denna första arbetsvecka snart slut. Det är verkligen skrämmande vad fort tiden går.
Gillar ni som jag tänkvärda ord ska ni kika in på Annika Sjöö´s blogg för där presenteras ett om dagen!
.
Kram

4 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Har varit sugen på att baka knäckebröd ett tag och detta låter som ett toppenrecept, så jag borde nog testa.

åsa - hello sugar! sa...

men gud så gott det lät!! jag har aldrig gjort eget knäckebröd men nu måste jag testa!!

ha en skön helg!

Jenny sa...

Knäckebrödet är kanon gott!! Det är verkligen värt att bakas! Kram

Kristina sa...

Har precis bakat och oj vad gott det blev! Så enkelt med, kommer bli en favorit här hemma kan jag lova :)

Kram Kristina