Sök recept här!

söndag 29 augusti 2010

Naanbröd


.
Här kommer receptet på naanbrödet jag bakade i fredags. Gott och enkelt, men de var inte goda att spara och äta dagen efter. Så mitt tips är att baka dem så nära inpå middagen som möjligt.
Receptkälla: Matklubben
.
Till 4 stora bröd:
5½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk torrjäst
½ tsk salt
1 ägg
1 msk olja
3 dl naturell yoghurt

Gör så här:
Blanda vetemjöl, bakpulver, jäst och salt och arbeta samman med ett uppvispat ägg. Häll sedan i olja och yoghurt tills degen är fast och smidig.

Jäs övertäckt i minst 2 timmar.

Sätt ugnen på 275 grader. Värm två plåtar.

Dela degen i fyra delar och kavla ut dem tills de är ca ½ cm tjocka. Pensla med vatten, blanda vitlök, sesamfrön i lite smör och klicka på. Grädda tills de får en fin färg.





.
Igår var vi på dop där två av mina kusinbarn döptes. Det var en trevlig tillställning och båda barnen skötte sig galant i kyrkan!
.
.
Det bjöds på en imponerande kak- och tårtbuffé, men det gick tyvärr inte att smaka på allt även om man ville.
.
.
Min fina kusin Jossan, vem kan tro att hon födde barn för 4 månader sedan..
.
.
Våra dopgåvor med kort. Det var riktigt roligt att få ta fram sina scrapbooking grejer. Då det var ett tag sedan sist.
.

.
Här är det en liten tjej som gömmer sig i busken.
.
Kram







2 kommentarer:

Remsan sa...

Dina naanbröd ser fluffiga och goda ut.
Scrapbooking skulle jag vilja vara duktig på, just för att kunna fixa fina kort och gå-bort-presenter.

Martin sa...

Mitt förslag är att göra bröden i 8 eller i alla fall 6 delar istället. Gjorde iofs 4 nu när jag gjorde, men nästa gång ska jag prova att göra dem lite mindre.