Sök recept här!

onsdag 4 augusti 2010

Choklad- och apelsincookies



För någon vecka sedan bakade jag Leilas choklad- och apelsincookies, men de levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Receptet nedan har jag ändrat så som jag tror skulle bli till det bättre. Vill man ändå ha orginalreceptet så kan man hitta det här.

150 g mjukt smör
2 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
1 st apelsin, skalet
1 st ägg
3 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
100 g mörk choklad 70%
100 g hasselnötter

Man tar bort skalet från hasselnötterna eftersom det kan vara lite bittert. Det är enkelt att gnugga bort det med en torr handduk efter att ha rostat dem.


.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna cirka 10 minuter och gnugga sen bort det mesta av skalet i en torr handduk.

3. Riv skalet på apelsinen. Vispa smör, råsocker, vaniljsocker, ingefära och det rivna apelsinskalet krämigt. Rör i ägget.

4. Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten för hand.

5. Hacka chokladen och nötterna grovt och blanda i smeten.

6. Klicka 1-2 matskedar smet med jämna mellanrum på ett bakplåtspapper och platta till klickarna.

7. Grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter.




.
Idag har jag och min lilla "prinsessa" varit i stan och shoppat. Det blev både inköp till henne och till mig. I övrigt har dagen varit full av aktiviteter!
.
Kram

Inga kommentarer: