Sök recept här!

tisdag 24 augusti 2010

Lingoncaipiriniha


.
Den här annorlunda och goda drinken bjöd min bror på i fredags kväll. Den serverades riktigt iskall direkt från kylskåpet. Den perfekta välkomstdrinken när man vill ha något hederligt svenskt men ändå modernt!
.
Till ca 4 glas:
1 ½ dl Råsocker
1 ½ dl vatten
2 st lime
4 dl frysta lingon
16 cl ljus rom
(de senaste gångerna använt mörk rom, vilket smakar lika gott)
Garnering
12 små myntablad
.
Gör så här:

Koka socker och vatten till en sockerlag (ca 3 min). Låt lagen kallna.
Skölj limen noga i ljummet vatten. Skär dem i mindre bitar.
Fördela alla ingridienser i 4 olika glas och fyll upp med krossad is.
Garnera med myntablad.
.
.
.

Många barn har en sådan här fin brevlåda i miniatyr på sitt rum.
.
.
Själv målade jag om den här ganska fula trä saken till Amanda och resultatet ser ni nedan.
.
.
Det blev en liten brevlåda. Hela eftermiddagen har vi lekt att det har kommit post och så har vi turats om att gå och hämta den.
.
Kram

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Vilket bra tips, ska minsann bjuda på nästa gång vi ska bjuda ett av våra kompispar på middag. Han är från Norrland och längtar hem då och då...

Helena sa...

Den här drinken gjorde vi i julas (eller väldigt liknande i alla fall) och jisses vad god den var! Jag älskar drinkar! :-)

Remsan sa...

Ska jag absolut lägga på minnet! Gillar vanlig caipiriniha, så tillsammans med lingon kan det inte bli annat än gott.
Så roligt med en egen brevlåda och egen post! Blev jättefin.