Sök recept här!

torsdag 26 augusti 2010

Gorgonzolafylld laxfilé med vitvinsås


.
Idag lagade jag till en enkel fiskrätt som visade sig vara väldigt god!
Den passar lika bra till vardags som till fest.
Middagen fick även högt betyg av min min kära vän Katrin som var på besök med sina barn. Katrin är förövrigt är en riktig hejare i köket.
.
4 port:
4 laxfiléer
ca 150 g gorgonzola
smält smör till pensling
salt

Sås:
1 dl vitt mtl vin (har du annat vin så kan du minska mängden lite)
1 msk fiskfond
2 dl creme fraiche
en stor klick smör
Klippt gräslök
Smaka av med örtsalt och vitpeppar
Gör så här:
Skär en ficka i varje laxfilé och fyll den med ost. pensla laxen med det smälta smöret och salta försiktigt. Tillaga i ugn 200 C 10-12 min.
Blanda fiskfond i vinet. Tillsätt creme fraiche och låt koka upp. Häll i gräslöken och ta kastrullen av grytan. Rör ner en ordentlig klick smör så den smälter. Smaka av med örtsalt och vitpeppar.

Servera laxen med såsen och t.ex smörstekta färska broccolibuketter och en god sallad med avokado.




De här fina blommorna fick jag av Charlotta när hon var hemma hos oss igår. Det är inte varje dag jag har snittblommor på bordet, så just nu känns det riktigt lyxigt!
.
.
Dagens besök var ett härligt gäng. Amanda och Alvin lekte kurragömma och Alvin fick till ett riktigt bra gömställe i soffan..
.
.
Lilla söta Saga var nöjd med att titta på när de stora barnen lekte.
.
Kram

1 kommentar:

Remsan sa...

Vi åt också lax till middag. Jag har varit så sugen på romsås ett tag så det fick det bli.