Sök recept här!

onsdag 18 augusti 2010

Mor-Mia´s Linsotto


.
Idag tänkte jag laga en risotto, men för att göra den nyttigare bytte jag ut riset mot röda linser. Där av namnet "Linsotto". Jag gillar maträtter som är "allt i ett" och som dessutom är goda att värma dagen efter och den här är en sådan!
.
Till ca 6 portioner:
ca 600 g nötfärs
1 gul lök
smör att steka i
1 msk curry
5 dl grönsaksbuljong med tärning
2 dl röda linser
125 g gröna ärtor
½ blomkålshuvud
1 burk majs
2 dl vispgrädde
1 röd paprika
färsk persilja
salt, örtsalt och vitpeppar
.

.
Gör så här:
Hacka löken och stek den i smör. Tillsätt curry och köttfärs. När köttfärsen är genomstekt häll på köttbuljong och linser. Låt koka tills vätskan är borta och linserna är mjuka, ca 15-20 minuter. Lägg i blomkål (delad i buketter), ärtor, majs och 2 dl vispgrädde, låt puttra ytterliggare några minuter.
Krydda med salt, örtsalt och vitpeppar. Strö över tärnad paprika och hackad persilja!




.
semestern köpte vi en strykbräda till Amanda på loppis. Jag kan väl inte påstå att jag tyckte att den var något vidare fin, men efter en liten förvandling är jag betydligt mer förtjust i den!
.

.
Kram

1 kommentar:

Sven sa...

Hej

Gjorde den här häromdagen! Riktigt god tyckte hela familjen.

kram