Sök recept här!

lördag 14 augusti 2010

Äppelkräm med vanilj och kardemumma


.
Idag har jag gjort en ny variant på äppelkräm som vi ska ha till vår "lyxfrukost" imorgon. Perfekt att göra dagen innan och låta stå i kylen över natten. Köpt kräm är jag inte mycket för, men hemmagjord är en annan sak!
.
Till ca 2 personer:
270 g äpplen
2 dl vatten
2 msk strösocker
½ msk vaniljsocker (gärna egen gjort)
½ tsk kardemumma
0,75 msk potatismjöl + en skvätt vatten
.
Gör så här:
Skär äpplena i bitar stora som sockerbitar. Koka äpplen, socker, kardemumma och vaniljsocker ca 6 minuter, eller tills äpplena är mjuka.
Blanda potatismjöl och lite vatten och tillsätt i en smal stråle och rör hela tiden. Låt koka ytterliggare någon minut.
.
.
Häll upp i en skål och låt svalna. Servera ljummen eller kall.
.
.
.
Visst är det underbart med äppeltider för det finns ju så mkt man kan göra med dem. Om ni inte har testat på min enkla äppelmarmelad med pistaschnötter så tycker jag att ni ska göra det. Klicka här för att komma till receptet.
.
.
Bild lånad från nätet.
.
Idag har jag och Amanda tillsammans med några goda vänner besökt en minst sagt populär loppmarknad. Något riktigt fynd lyckades jag inte bli vid, men vi köpte bland annat den här sagan till Amanda. Någon som känner igen figurerna?
.
Kram

Inga kommentarer: