Sök recept här!

onsdag 11 augusti 2010

Chokladmakaroons med gräddkolakräm


.
Idag har jag bakat makaroons för andra gången och det är verkligen spännande, kommer de att spricka, är smakkombinationen god. Ja farhågorna är många. Iaf så blev resultatet bra och det är så roligt att baka dem att jag redan har funderat på vad jag ska ha för smakkombination här näst. Receptkälla: kalasgott
.
.
ca 30-35 Macarooner
.
Macarons

150g fint, fint malen Mandel
150g Florsocker
25g Kakao
120g Äggvitor, uppdelat i två skålar
35g Strösocker
150g Strösocker till sockerlag
50g Vatten till sockerlag
.
Gör så här
Blanda fint malen mandel, siftat florsocker och kakao i en bunke. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godistermometer (jag använder köttermometer och det går bra).
Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter. Rör i 60g äggvita i mandel, florsocker- och kakaoblandningen.
Vänd i den italienska marängen och rör ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt.
Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Låt macaronerna vila på plåten i minst en halvtimma.
.
Plåt innan gräddning.
.
Grädda dem sedan i mitten av ugnen i 150 grader, ca 11-14 min.
.
Samma plåt efter gräddning.
.
Gräddkolakräm
1,5 dl Strösocker
1 dl Vispgrädde
200g Smör
1 tsk Vaniljsocker
2 tsk Flingsalt
.
Gör så här
Koka upp grädden och ställ den åt sidan. Smält strösockret i en kastrull och låt det bli gyllenbrunt. Slå på den varma grädden och vispa ordentligt. Låt kolsåsen sjuda i 2 minuter under omrörning. Vispa upp smöret i en bunke. Rör i kolasåsen och vaniljsockret. Mixa krämen slät. Rör i flingsaltet. Låt krämen stelna en stund i kylen innan du spritsar ut den mellan de små mandelmarängkakorna




Numera är det väldigt roligt att göra grimarser när mamma fotar.
.
Min lilla tjej hjälper mer än gärna till och vattnar blommorna. Allt med vatten är såå roligt..

Kram

7 kommentarer:

Mia sa...

Vill smaka : )

Remsan sa...

Så fina de blev. Var säkert jättegoda också!

Martin sa...

Familjen i Storebyn älskar dessa kakor! Fantastiskt goda. Nackdelen är dock att en kaka nöjer man sig inte med ;)

Martin sa...

Familjen i Storebyn älskar dessa kakor! Fantastiskt goda. Nackdelen är dock att en kaka nöjer man sig inte med ;)

Darksess sa...

Det ser jättegott ut! :D

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Åh...wow!!!
Jättefina och verkar ju hur goda som helst!!
Har själv ff inte fått tummarna loss att testa och baka macaroons, men NU måste jag ju bara göra dessa!!

Molly sa...

Hej Mia!
Jag har testat att baka dessa. Kakorna blev superlyckade, men min kräm blev det något fel på... Smöret skar sig och krämen tjocknade aldrig. Vad tror du jag kan ha gjort fel?
MVH
Molly Adam (mamma Gunilla Adam hälsar!)