Sök recept här!

fredag 6 augusti 2010

Älgfärsbiffar och hamburgerpress


.
Idag har jag använt min hamburgerpress, som jag vann hos Interioria, för första gången. Den var kanon och först ut var älgfärsbiffar, mmm vad gott det var!
.
Lägg två klickar färs i pressen.
.
Pressa
.
Ta bort pressen och lägg över i stekpanna/grillen.
.
Ingredienser:
400g älgfärs (eller nöt)
1 äggula
½ gul lök
salt, svartpeppar och grillkrydda
.
Gör så här:
Mixa löken slät och rör ihop med de övriga ingredienserna. Stek dem i smör.
Servera ihop med potatismos, grönsaker och en god dressing.





.
Idag delar jag med mig av ett riktigt husmorstips. Visste ni att sockerbitar är bland det bästa som finns när man har bränt en gryta eller form. Själv hade jag lite fläckar i en av mina glasformar som jag inte fick bort i diskmaskinen eller när jag diskade manuellt, men då tog jag fram lite sockerbitar och vips så var alla fläckarna borta!!!
.
Kram


3 kommentarer:

Remsan sa...

Ha ha, vilken uppfinning. Konstigt för senast jag gjorde biffar, så tänkte jag ändå på om det fanns något sätt att få dem jämna och fina. Nu vet jag!

mumsfillibaba sa...

Vad fiffigt med en press! Är kass på att göra snygga biffar. Tycker bara att de spricker. Får kanske se mig om efter en press. Man kan aldrig få för många köksprylar...

Daniella - BakeCake sa...

Jag har också en hamburgerpress och den är verkligen väl använd! Det är en sån smart uppfinning!