Sök recept här!

torsdag 25 juni 2015

Riktigt goda frallor♡


Idag har jag haft en mysig eftermiddag med Amanda och hennes kompis. Jag bjöd dem bland annat på de här frallorna till mellis och de gav högsta betyg.
Frallorna är otroligt lättbakade och ska bara jäsa en gång, vilket gör dem väldigt smidiga. De blir så där härligt sega med lite knaprig yta som jag gillar :)

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk honung
10 dl vetemjöl special + lite mjöl till utbakningen

Gör så här:
Lös jästen i saltet och tillsätt vatten, mjölk och honung. Rör runt och häll i mjölet lite i taget. Det ska vara en lite lös och kladdig deg.
Strö över lite mjöl över degen och täck med plastfolie. Låt jäsa i 1,5 timma.
Sätt ugnen på 225 grader.
Strö ut en liten bädd av mjöl på bakbordet och häll ut degen, knåda inte!!
Strö ytterligare lite mjöl på degen och platta ut den till en rektangel. Skär degen i bitar och lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper. De blir lite olika form på dem och de ska vara kladdiga.
Grädda bröden mitt i ugnen ca 17-20 minuter. 




Låt frallorna kallna på galler utan bakduk så behålls ytan knaprig och fin.






Jag och tjejerna hann även med en liten kort shoppingtur och då fick den här brickan följa med oss hem. Jag gillar särskilt att den hade stämplade siffror som detalj på ena sidan. 
Förhoppningsvis kommer jag att få bära ut mycket gott till vår altan med hjälp av den här brickan. 
Det är i alla fall tanken :)

Kram


Inga kommentarer: