Sök recept här!

lördag 8 november 2014

Saftig päronkaka med kokos


Idag tänkte jag tipsa om den här goda päronkakan som jag bakade i veckan. Den finns med på bloggen sedan förut, men den tåls att upprepas :)

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
1 ägg
75 g smör
3-4 mogna päron
kanel
strösocker
kokos

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Skiva smöret och nyp in det i mjölblandningen. Tillsätt mjölk och ägg och blanda till en smet.
Smörj en rund form med avtagbar kant (kläm fast ett bakplåtspapper i botten) och häll i smeten.
Skala och skär päronen i bitar. Blanda päronbitarna med lite kanel och strösocker och blanda runt.
Sprid ut päronbitarna över smeten. Avsluta med att strö över kokos och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.

Servera tillsammans med vaniljsås!



Päronkakan är ett av de recept som har fått flest kommentarer här på bloggen (så uppskattat när ni skriver vad ni tyckte om recepten). Bland kommentarerna fick jag bland annat tipset att strö över kokos på kakan innan gräddning och det blev verkligen super!!
Klicka här för att läsa kommentarerna!





I förmiddags lade jag ett viltspår till Flinga och hon tycker verkligen att det är jätteroligt, så nu ska jag verkligen försöka få lite rutin i vårt spårande!




Patrik jobbar på med vår trädgård och håller just nu på att förbereda för gjutning av murar!

Kram



2 kommentarer:

Helen sa...

Visst är det kul att spåra med hunden!
Vi spårar minst en dag i veckan. Tänk på att lägga ner hela linan på marken och ha den släpande efter dig, det är så lätt att det blir trassel på linan när man håller i den som jag ser att du gör på bilden.
Provade att baka kolapajen med dajm och den var riktigt god!

Mor-Mia sa...

Tack för tipset angående spårlinan :)

Kul att du gillade kolapajen!!

Kram
Mia