Sök recept här!

torsdag 20 november 2014

Ingen hit... och favorit i repris


Ojoj vilken vecka. Just nu går allt i 180. Mycket jobb just nu, men som tur är det väldigt är roligt.
Därav har det inte blivit någon spännande matlagning de sista dagarna, men i lördags provade vi en ny efterrätt.

Dumlebrûlee har länge varit en favorit hos oss, så jag utgick ifrån det receptet, men bytte ut dumlen mot turkisk peppar. Dock var det ingen större hit.
Vi var sex personer som åt och ingen var lyrisk. Det var kul att testa, men jag kommer inte att göra om det.



Hallonen lättade upp det hela, men det räckte ändå inte hela vägen..

Jag väljer därför att dela med mig av den goda dumlebrûleen istället!

Ingredienser:
Räcker till 6 portioner
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
15 dumlekolor
1 tsk vaniljsocker
4 äggulor

Garnering
Strösocker
färska jordgubbar

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Ställ in en långpanna med vatten mitt i ugnen.
Blanda grädde, mjölk, kolor och vaniljsocker i en kastrull och låt koka upp. Vispa tills kolorna smält och ställ åt sidan för att svalna.
Blanda ner äggulorna och häll upp smeten i 6 ugnsfasta portionsformar. Ställ i vattenbadet i ugnen och grädda ca 1 timme. Låt formarna kallna.
Innan servering strö över strösocker och smält sockret med en brännare så att det får färg.




I helgen fick den här granen flytta in hos oss. Det är en innegran och den verkar finnas hos de flesta blomsterhandlare i år. Just nu längtar jag riktigt mycket efter att få adventspynta och göra fint hos oss, då det blir första gången i huset. Julstjärnor måste dock inhandlas, då vi inte har så att det räcker!

Kram


Inga kommentarer: