Sök recept här!

onsdag 26 februari 2014

Tips inför husbygge - val av tak


Vad roligt att det är så många som vill följa vårt husbygge. Det är verkligen en resa med både med- och motgångar. Jag har medvetet valt att inte skriva om våra motgångar här, men däremot kan jag dela med mig av tips inför ett husbygge utifrån våra erfarenheter.

Jag har även fått mail av flera läsare som önskar att jag skriver lite mer om våra materialval, vilken typ av takpannor vi har valt osv. Självklart kan jag dela med mig av det. Jag vet själv vilken hjälp vi har fått genom att läsa andra bloggar och ta del av deras erfarenheter.



Eftersom vi bygger ett hus i New England-stil så hade drömmen varit att ha Benders carisma platta tak, men smakar det så kostar det..


Vi har därför valt en vanlig tvåkupig takpanna. Först var vi inne på att ha ett mellangrått tak med zinkfärgade stuprör, men då plåtdetaljerna inte går att få i samma nyans så föll även det förslaget för oss.



Efter att ha åkt runt och tittat på andra nybyggda hus så har vårt val landat i en svart ytbehandlad tvåkupig takpanna från Benders, svart plåttak över vår matplats och ytterdörrar. Svarta ränndalar. Vi har dock valt att ha vita hängrännor, vita stuprör och vita vindskiveplåtar.

Vi är väldigt nöjda med resultatet och jag är glad och tacksam för att vi vågade tänka om och gå ifrån det grå alternativet.




PS. Imorgon är ingen vanlig dag för det Mias födelsedag!!! DS.

Kram



Inga kommentarer: