Sök recept här!

söndag 9 februari 2014

Tigerkaka


Idag har Amanda bakat tigerkaka. Hennes bakintresse växer hela tiden till hennes mammas stora glädje!
Kakan blev jättegod och här kommer receptet.

Ingredienser:
2 ägg
2 dl strösocker
1 krm vaniljpulver
100 g smör
1,25 dl mjölk
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
2 msk kakao + 1 msk vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en sockerkaksform.
Smält smöret och häll i mjölken - ställ åt sidan.
Vispa ägg, vaniljpulver och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjölk- och smörblandningen och rör om.
Blanda ner mjöl och bakpulver.
Häll 2/3 av smeten i bakformen. Blanda kakao och vatten och blanda med den resterande tredjedelen.
Häll kakaosmeten i formen och dra några varv med en gaffel så att det blir lite mönster.
Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.



När jag var liten så fick jag baka hur mycket jag ville på ett villkor - jag var tvungen att diska och röja upp efter mig. Nu har vi infört samma regler för Amanda :)





Igår var vi i stallet och pysslade om Snobben. Han har skadat ett bakben, så någon ridtur blev det inte. Men morötter, borstning och flätor i manen fick han desto mer av!





Till Amandas stora glädje så fick hon även träffa katten Svea!

Kram


Inga kommentarer: