Sök recept här!

onsdag 19 februari 2014

Köttfärssoppa med morot


Ikväll har vi haft hela min familj här på kvällsmat. Vi åt den här enkla och väldigt goda köttfärssoppan och nybakat bröd. Varje gång jag lagar soppa så tänker jag samma tanke - varför lagar jag inte det här oftare..?

Ingredienser:
500 g blandfärs
en klick smör
1 gul lök
4 stora eller 6 små morötter
3 msk tomatpuré
6 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 dl vispgrädde
2 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
en näve hackad färsk (eller fryst) persilja
salt, svartpeppar och lite chilipulver

Gör så här:
Finhacka löken och stek den i lite smör.
Lägg i köttfärsen och bryn den lätt.
Tillsätt tomatpuré, vatten, buljongtärning och finhackade morötter och låt småkoka 15 minuter.
Krydda med paprikapulver, oregano, lite chilipulver, persilja, salt och peppar. Häll även i grädden och rör om ordentligt.



När jag bakar bröd efter jobbet som vi ska äta samma kväll så bakar jag alltid det här, för det ska endast jäsa 1 timma och sedan bara gräddas ca 20 minuter. Klicka här för att komma till receptet!





Lilltjejen är nyklippt och fin. Fast att frisören har klippt en decimeter så har hon fortfarande långt hår kvar. 

Kram


Inga kommentarer: