Sök recept här!

torsdag 21 april 2011

Risgrynspudding med bärsås




Risgrynspudding är något jag har ätit mycket i min barndom. Min farmor var en hejare på att göra det. Hon kokade först gröten och sedan gjorde hon pudding av den. Så ambitiös var inte jag idag när jag slängde ihop en liten pudding till eftermiddagens utflyckt.

Ingredienser:
Risgrynsgröt (jag använde 1,5 färdig korv med gröt)
2 ägg
smör och ströbröd till formen

Tillbehör:
100 g blåbär och hallon (jag använde frysta bär)
ca 2 msk florsocker
½ dl vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en ugnsfast form. Blanda gröt och ägg och häll i den smorda formen. Grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter. Lägg på folie om den skulle få för mkt färg.
Värm bären i en gryta på spisen. Tillsätt lite florsocker och vatten. Låt puttra några minuter.


Servera puddingen ljummen med avsvalnad bärsås!


.
.
.
.



Amanda åkte skrinda ner till stranden där vi hade picknick. Vi hittade en plats i lä och hade en riktigt mysig stund tills..



..det var en liten tjej som började klättra i träd :)

Kram

Inga kommentarer: