Sök recept här!

onsdag 27 april 2011

Karrégryta med katrinplommon och spenat


Idag har vi haft lite goda vänner på besök och till middag lagade jag till den här grytan. Den var helt ok i smak och gick hem hos både stora och små!
Jag var lite försiktig med kryddningen, men det är ju en smaksak.

Ingredienser:
700 g benfri fläskkarré
200 g katrinplommon, kärnfria
4 st salladslökar
1 msk rapsolja
2 st vitlöksklyftor, pressade
2 krm salt
2 krm svartpeppar
2 msk japansk soja
2 dl vatten
2 msk färsk ingefära, riven
100 g färsk spenat
1-2 dl vispgrädde

Gör så här:
Strimla köttet, halvera katrinplommonen och strimla salladslöken.
Hetta upp oljan i en stor stekgryta eller wok. Bryn köttet och efterstek ca 10 min på medelvärme.
Tillsätt plommon, vitlök, salt, peppar, soja, grädde och vatten. Rör om och låt koka några min utan lock så att vätskan dunstar. Vänd ner salladslök, ingefära och låt koka ytterligare några min.
Rör ner spenaten och låt den bara bli varm så att den inte tappar sin färg.

Servera med jasminris!
.
.
.

 





Efter middagen kändes det som om vi hittade ris överallt. Jag undrar hur det kan komma sig..
Roligt hade vi i alla fall.. :)

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Grytan såg god ut...ångrar att jag inte stannade kvar... ; )
Om inte annat så hade det varit roligt att se "ris-kriget". : ) Kram H