Sök recept här!

lördag 30 april 2011

Frusen polkafluffkaka


Igår bjöd jag mina jobbarkompisar på bland annat den här goda polkafluffkakan. Så himla god och lätt att göra. Gillar starkt att man kan göra den i förväg och ha den i frysen till 10 minuter innan servering!
Receptet kommer från boken "Vinterns Söta"


Botten:
20 småkakor med smak av choklad
2 msk kakao
25 g smält smör

Polkafluff:
5 dl vispgrädde
1 burk marshmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja (jag använde pepparmintsarom, men då får man ta betydligt mer)
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar + ev några till dekorering


Chokladsås:
125 g 70% mjölkchoklad
75 g smör
½ dl strösocker
½ dl sirap
1 nypa salt
½ dl vatten

Gör så här:
Lägg kakor, kakao och smör i en matberedare och kör till en grynig massa. Klä en form med höga kanter med plastfolie och tryck ut kakblandningen. Ställ i frysen.
Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff (det ska bli lite klumpigt, rör inte ut fluffet helt!) och några droppar pepparmyntsolja efter smak (droppa i lite och smaka av och ta ev. lite mer). Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål och ställ åt sidan.
Krossa polkagrisarna i en mortel. Blanda ner den i den större mängden kräm. Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet.
Ta resterande krämoch blanda i några droppar karamellfärg. Klicka ut den röda krämen över den den vita i formen. .
Ställ in formen i frysen i minst 5 timmar. Ta fram den i 10-15 minuter innan den ska serveras.

Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad smält. Låt småsjuda i några minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig.
Servera såsen varm eller kall till pajen.



Jag bjöd även på en frusen cheesecake med smak av citrus och en mjölkfri kladdkaka med varma hallon!
.
.
.
.




Igår var sista dagen på mitt jobb och mina fantastiska kollegor hade köpte ett så fint halsband till mig. Halsbandet heter "livets ringar" och hade en fin tanke, precis som jag gillar!!!
Fick även en så söt bukett med vitsippor :)
Än en gång tusen tack och jag kommer att sakna er alla väldigt mycket!

"Slutet på något gammalt är början på något nytt"

Kram

6 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Den pajen har jag med gjort, så tokgod :-)

Remsan sa...

Oj, så gott det låter. Så fin den blev dessutom.

Linda och Sven sa...

Har du slutat??

Var ska du ta vägen nu?

kram
Bredaredsmaffian.

Frostrosor sa...

Oj, så god den verkar! Härligt med en chokladsås till!

Anonym sa...

Den var otroligt god,tänkte göra den till helgen räcker smeten till en vanlig form med löstagbar kant?
Hoppas det går bra på nya jobbet, vi kanske ses på lördag.
Kram Ulle

Mor-Mia sa...

Linda & Sven: berättar när jag hälsar på er inom snar framtid :)

Ulle: ja smeten räcker till en form med löstagbar kant.
Ja, hoppas vi ses på lördag!

Kram kram