Sök recept här!

tisdag 19 april 2011

Hallon- och lakritsparfait


Den här efterrätten var riktigt uppskattad på Amandas kalas. Jag tyckte den passade bättre än tårta efter en mastig grillmiddag och jag tror att våra gäster instämde med det!
Receptet hittade jag hos Allt om mat.

Ingredienser:
300 g hallon
5 dl vispgrädde
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
50 g maränger, grovt krossade
5 krossade turkisk peppar godisar

Gör så här:
Tina hallonen och mosa dem. Vipsa grädden till en lagom hård. Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker pösigt. Blanda ner hallonen och vänd ner grädden och marängerna. Spara dock några maränger till garnering.
Häll blandningen i en form och varva med lakritskrosset. Avsluta med att strö maränger ovanpå.
Ställ i frysen minst 5 timmar innan servering och låt tina en stund innan servering.
.
.
.




Mmm vad gott det var med grillat, potatisgratäng och sallad!!!




Jag hittade inga tårtljus, men tomtebloss funkar ju det också.. :)



Amanda fick äntligen sin efterlängtade sparkcykel!
Idag fyller min underbara lilla Amanda 4 år. Vi har haft en riktigt bra dag som avslutades med kalas med nära och kära. Det var en mycket nöjd tjej som somnade på två röda så fort hon lade igen ögonen..

Kram

3 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Hoppas att ditt födelsedagsbarn hade en fin födelsedag!

Just den efterrätten har jag planer på att göra nu i helgen, den verkar så himla god!

Marina sa...

Inspirerande blogg du har!
/Marina

mumsfillibaba sa...

Hallon o lakrits kan inte bli fel! Gillar!!:)