Sök recept här!

lördag 9 april 2011

Fläskfilé i ugn med rosépeppar


Igår lagade vi till en så god fredagsrätt, som jag hittat hos min "bloggkollega" Remsan. Jag gillar verkligen den här typen av mat som består av stekt kött, som sedan får ligga och gotta sig i en sås i ugnen.

Ingredienser:
600g fläskfilé
salt och svartpeppar till köttet
1 gul lök
2 dl creame fraiche
1 dl vatten
2 msk chilisås
½ msk Worcestersås
½ msk kinesisk soya
1 stor alt. 2 små vitlöksklyftor (pressad)
1 tsk kalvfond
1,5 msk rosépeppar
hackad persilja

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Ta bort överflödigt fett från köttet och skär det i cm tjocka skivor. Bryn köttet i smör så att det får lite färg runt om. Det behöver dock inte vara genomstekt.
Smörj en ugnsfast form och lägg i det stekta köttet så att det täcker botten. Finhacka löken och stek den i samma panna som köttet. Tillsätt övriga ingredienser utom ½ msk rosépeppar och persiljan. Låt köka några minuter. Smaka ev av med mer kryddor. Häll såsen över köttet och avsluta med att strö över rosépeppar och hackad persilja!



Köttet serverades tillsammans med ris, tomater och smörstekt färsk spenat med pressad vitlök och lite chiliolja.
.
.
.
.







Vilken fantastisk helg vi har framför oss nu. Strålande sol och riktig vårkänsla i luften. Idag startar min grillsäsong och jag håller tummarna för att den håller i sig riktigt länge i år!

Kram

2 kommentarer:

Remsan sa...

Vad kul att du testade. Hos våra gäster gick rätten helt klart hem.
Ja, gud vad det har osat grillat i vårt villakvarter denna helg! Underbart!

Maria Berg sa...

MUMS! MB