Sök recept här!

tisdag 12 april 2011

Lammfärsgryta med fetaost



Jag lagade den här goda lammfärsgrytan igår. Den innehåller inga konstiga ingredienser. Återigen en rätt som var enkel och god, precis som jag vill ha det!

Ingredienser:
600 g lammfärs
1 gul lök
smör till stekning
2 vitlöksklyftor
1 squash
chili-olivolja
400g konserverade körsbärstomater
1,5 msk blandade torkade kryddor (salvia, rosmarin och timjan)
75 g fetaost
salt och svartpeppar

Tillbehör:
färsk spenat
färska champinjoner
chili-olivolja till stekning
örtsalt


Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök, fräs dem i smör. Tillsätt lammfärsen och bryn den lite lätt. Krydda med örter, salt och peppar. Tvätta och skär squashen i skivor. Lägg dem på hushållspapper och strö salt över. Låt dra i ca 10 minuter.



Torka sedan av squashskivorna med papper och stek dem i chili-olivolja på båda sidor. Lägg dem sedan åt sidan.
Häll i tomaterna i grytan och låt puttra ca 5 minuter. Tillsätt den stekta squashen.
Innan servering, strö över tärnad fetaost och ev lite mer kryddor!

Stek den färska spenaten och skivad svamp i chili-olivolja och krydda lite lätt med örtsalt.




Jag serverade grytan med stekta färska champinjoner och spenat. Jag stekte dem i smör och chili-olivolja.
.
.
.
.




Jag använde en ny god kryddblandning till min lammfärsgryta. Den innehöll rosmarin, salvia och timjan. Namnet avslöjar kryddans härstamning..

Kram


5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Där finns det verkligen hur mycket gott i kryddväg som helst. Ett givet utflyktmål för oss varje sommar.

Lotta sa...

Mmmm... det där lät smaskigt. Får nog prova den rätten i helgen. :)

mumsfillibaba sa...

Vad gott det låter!! Fetaost är ju pricken över i:et!:)

vanilla sky sa...

Tycker det ser otroligt gott ut!

Anonym sa...

Har du besökt Österlen? Där är ju sååå vackert! Testlagade denna grytan igår, jättegod!

/LINDA