Sök recept här!

torsdag 29 april 2010

Rosenmakaroons med smörvaniljkräm



Till Amandas kalas bakade jag makaroons för första gången. Jag har länge varit nyfiken på dem. Det finns flera olika recept och jag valde nog det krångligaste av dem alla.. Hos kalasgott finns flera olika smakkombinationer, men jag gjorde min egna och den blev jätte god.
Även om det var mycket jobb att göra dem så kommer jag absolut göra det igen.
.
Macaroons
150g fin, fint malen mandel
150g florsocker
1 msk rosenvatten
120g äggvitor, uppdelade i två skålar
35g socker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
rosa karamellfärg

Gör så här:
Blanda mandel, siktat florsocker i en skål. Vispa 60g äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35g socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen. Låt koka tills temperaturen nått 118 grader. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska fort annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter. Rör i 60g äggvita och ev karamellfärg i mandel och florsocker blandningen. Vänd ned den itailienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så att du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på ett bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Låt macaroonerna vila på plåten 30 minuter och grädda de sedan i mitten av ugnen i 160 grader, ca 8-12 minuter. Undvik varmluft då det kan göra att de spricker!

Vaniljsmörkräm
200g smör
3 dl florsocker
1 vaniljstång, utskrapad
1 äggula

Gör så här:
Vispa alla ingredienserna tills det blir en jämn och slät kräm. Spritsa på en klick av smörkrämen på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dem. Förvara macaroonerna i kylen.


Idag har jag och Amanda tillbringat hela dagen hemma då det är en liten tjej som har fått magsjuka. Stackars liten har inte ens fått behålla vatten. Just nu sover hon lite så jag hoppas att det har lugnat sig när hon vaknar igen!
Kram



1 kommentar:

Cutecakes-Paulina sa...

Vilka fina macrooner! har ännu inte gjort såna trots att de är så populära.
Vill passa på att tipsa om tävlingen på min blogg, man kan vinna massor med cupcakesformar m.m.