Sök recept här!

torsdag 22 april 2010

Bullar i långpanna



De här bullarna kommer jag absolut att baka igen. Jag bakade dem för första gången i helgen till Amandas kalas.
Det kan inte bli enklare än så här och inte mycket godare heller för den delen..
Receptet har jag hittat hos Hallon och Blåbär som i sin tur hade hittat det hos någon annan bloggare, goda recept sprider sig!
.
Bulldeg:
150 g smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 ägg + till pensling
1 dl socker
½ tsk salt
10-11 dl vetemjöl
Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 gram philadelphiaost
1 ägg till pensling
pärlsocker

Gör så här:
Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det hela bli fingervarmt.
Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt. Ha i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen, knåda en stund, körde min deg 5 minuter i maskin. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Det ska vara så. Låt degen jäsa i 30 minuter.
Fyllning: Rör ihop ingredienserna till fyllningen.
Platta sedan ut degen på smort bakplåtspapper i en långpanna. Använd lite mjöl på handflatan och degen är väldigt kletig. Gör 48 hål (6x8), (så många hål blev det inte för mig utan jag fick nog runt 30 st) och fördela fyllningen i hålen, drygt 1 tesked i varje hål.
Jäs ytterligare 30 minuter.
Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200°. Skär den avsvalnade plåtbullen i 48 bitar eller så många hål du gjort..


Idag har jag och Amanda varit och hälsat på Alvin och hans lillasyster Saga som bara är 3 veckor. Det var väldigt mysigt att få hålla bebis igen!
Mamma Katrin bjöd oss på massor av godsaker och det var fantastiskt gott som alltid.

Fullt ös medvetslös!
De här båda charmtrollen finns med på bild i Naturkompaniets senaste katalog :)
På söndag träffas de igen, undrar vad de kommer att hitta på för något bus då..
.
Kram

3 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Härliga bilder!

kakan ser farligt god ut!

Stina sa...

Så mysiga bilder och så gott bröd.:-) Stina

Daniella - BakeCake sa...

Oj så gott de där bullarna såg ut! Och vilka härliga bilder! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake