Sök recept här!

torsdag 1 april 2010

Chokladkolapaj


Hittade ett recept på Allt om mat som verkligen föll mig i smaken. Den ska, om säkerhetskontrollen låter mig få med den på flygresan till Gotland, serveras till efterrätt nu i påsk.

Botten
200 g chokladkakor (Maryland cookies)
75 g smör

Mörk chokladkola
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
½ tsk ättiksprit (12%)
50 g smör

Vit chokladkola
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g vit choklad
½ tsk ättiksprit (12%)
50 g smör

Garnering
Kakao

Gör så här:
Använd en matberedare för att mixa kakorna till smulor. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulorna i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt.

Mörk chokladkola: Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull och koka upp. Låt koka ca 10 min till 120°. Dra kastrullen från värmen och rör i ättiksprit och smör. Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.

Vit chokladkola: Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka ca 10 min till 120°.

Hacka under tiden chokladen. Dra kastrullen åt sidan och rör i hackad choklad, ättiksprit och smör. Häll genast smeten över den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.

När man ska äta pajen, är det bra om den ställs fram en stund innan den serveras. Pudra över kakao. Servera i små bitar då pajen är mycket mäktig. Vi åt den med vaniljglass till och det var ett mycket bra komplement.

Får önska en riktigt härlig påskhelg!

Vikarien

2 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Låter alldeles underbart ljuvlig.

Glad påsk på dig!

Charlotta sa...

Min favoritkaka! Så lyxigt god.