Sök recept här!

onsdag 21 april 2010

Jacksongratäng



Den här jacksongratängen tycker jag är ett riktigt guldkorn, den passar till det mesta och är väldigt enkel att göra!
.
Ingredienser:
4 stora bakpotatisar, eller 8 normalstora potatisar
2 pkt bacon
3 salladslökar
1 knippe persilja
3 dl riven västerbotten ost
2 msk rapsolja
2 msk smör
(ev. saften av en halv citron)
salt och peppar

Gör så här:
Baka potatisen i ugn eller micro så att den blir mjuk. Knaperstek bacon och låt rinna av på papper. Skala potatisen och mosa dem med gaffel, blanda i rapsolja, smör och ev. lite citronsaft och blanda och mosa väl. Skär salladslök och persilja. Bryt bacon i småbitar och blanda ner med 2 dl ost, persilja och lök i potatisen och smaka av med salt och peppar. Häll allt i en smord form och platta till lite lätt, strö resterande ost över och gratinera i ugnen på 225 grader.


Till gratängen serverade jag stekt fläskytterfilé som jag skar i stora bitar, stekta färska champinjoner och en gräddsås med smak av gräddädel.
I övrigt så har jag hunnit med det årliga besöket hos tandläkaren och som tur var gick det smärtfritt. På fredag ska Amanda på sitt första så det kommer nog att bli en upplevelse, förhoppningsvis en positiv sådan ;)

Kram

3 kommentarer:

Emma sa...

Mums! Västerbottenost och bacon är två favoriter, och vår knöl potatisen är underskattad :)

vanilla sky sa...

Å nu blev jag hungrig! Ser urgott ut:)

Alexandra sa...

Mmmm, vilken comfortfood! Det lät supergott :)