Sök recept här!

måndag 13 oktober 2014

Vaniljpannacotta med blåbär- och limetopping


Igår överraskade jag min familj med efterrätt efter middagen. Alla skrapade sina skålar till sista droppen och det tar jag som ett bra betyg!
Pannacottan är ett recept jag använt i flera år, men toppingen improviserade jag ihop. Blåbär och lime är en riktigt god kombination!

Ingredienser:
räcker till 4 små skålar
1,25 st gelatinblad
2 dl vispgrädde
½ dl mjölk
1 knivsudd vaniljpulver
rivet skal från ½ lime
0,33 dl strösocker

Blåbär- och limetopping
2 dl frysta blåbär
rivet skal från en ½ lime
saften från en hel lime
½ dl strösocker
1 knivsudd vaniljpulver

Gör så här:
Blötlägg gelatinbladen i vatten minst 5 minuter.
Koka upp, mjölk, grädde, vaniljpulver, strösocker och limeskal. Ställ grytan åt sidan. Krama ur gelatinbladen och vispa ner dem i gräddblandningen. Låt svalna i vattenbad och häll sedan upp i portionsfomar. Ställ kallt i kylskåp mist 3 timmar.

Blanda alla ingredienser till blåbärstoppingen i en gryta och låt puttra några minuter.
Låt blandningen svalna och häll över pannacottan innan servering.





Gårdagens projekt var att gjuta en klack utanför dörren. Just nu härdar den, men om några dagar så kan vi återigen använda vår entré och då ser jag fram emot att byta ut våra bollkryss mot lite ljung och annat fint!

Kram




Inga kommentarer: