Sök recept här!

torsdag 2 oktober 2014

Sega nötchokladrutor


Idag har jag och Amanda haft en mysig eftermiddag hemma. Vi började med att baka varsin kaka. Jag valde de här sega choklakakorna och Amanda bakade hallongrottor. Båda är ju såå goda!!!

Ingredienser:
100g smör
1,5 dl strösocker
1,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 knivudd vaniljpulver
1 ägg
2 msk kakao
½ dl hasselnötter
½ dl sötmande

Gör så här:
Rör smör och socker poröst. Rör ner ägget i smeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljpulver, sikta ner detta i smeten. Rör ihop och bred ut smeten på bakplåts papper ca 25*35 cm , flytta över till plåt.

Strö över hackade nötter och grädda genast i 175 grader ca 15 min. Skär i rutor medan de ännu är varma.









För Amanda är det viktigt att få göra alla moment själv, så jag försökte hålla mig undan så gott det gick och resultatet blev kanon!



Hallongrottor är helt klart en av mina topp fem när det kommer till småkakor, så spröda och goda!





Vilken skillnad det blev att få en större köksö. Helt plötsligt har man fått någonstans att ställa plåtar och en helt annan arbetsyta i köket. Vi är verkligen supernöjda!!!

Kram





Inga kommentarer: