Sök recept här!

söndag 5 oktober 2014

Kanelbullens dag - firat på bästa sätt!


Igår firade vi "kanelbullens dag" som sig bör. Jag ställde klockan på 06:00 och gick upp och bakade. Vi skulle iväg strax efter nio och därav min tidiga start på dagen.

Jag har provat/exprimenterat mig fram genom åren och det här receptet tycker jag är helt klart bäst!

Ingredienser:
50g jäst
100g smör
5 dl mjölk
2 tsk malen kardemumma
0,5 dl ljus sirap
3 msk strösocker
1 nypa salt

1 ägg
ca 10 dl vetemjöl

Fyllning:
150g rumstemepererat smör
1 dl strösocker
1,5 krm vaniljpulver alternativt 1,5 msk malen kanel

1-2 uppvispade ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk och karedemumma. Värm vätskan till 37 grader (fingervarmt) och häll den över jästen. Rör tills jästen har löst upp sig och tillsätt sirap, socker, salt och nästan allt mjöl. Knåda degen tills den är slät och elastisk. Låt den sedan jäsa till dubbel storlek under duk i ca 30 minuter.
Mixa ihop ingredienserna till fyllningen under tiden degen jäser.
Häll ut den färdigjästa degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Knåda dem lite lätt och kavla ut dem en åt gången till en rektangulär platta. Bred på hälften av fyllningen och rulla ihop degen på längden. Skär rullen i lika stora bitar och lägg bullarna i bullformar på en plåt.
Låt bullarna jäsa under duk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader och pensla bullarna och strö på pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen ca 5-8 minuter. Låt kallna på galler under duk.





Degen har jäst bra, även denna gång!



För att få ut bästa möjliga smak av min fyllning, så mixar jag alltid den. Aromerna från kryddorna frigörs på ett annat sätt då. Plus att det blir jämnt fördelat av kanel och socker överallt!



Jag burkar kavla min deg ganska så tunn så att bullarna blir rullade många varv med fyllning mellan.



Snacka om att gulorna är gula på välmående hönors ägg. Det är så att det lyser om dem!






Jag har länge velat ha någon typ av krokar direkt innanför dörren, som gäster kan hänga av sig på. Lördagens lilla shoppingtur resulterade just sådana krokar som passar perfekt hemma hos oss!!!

Kram



Inga kommentarer: