Sök recept här!

söndag 21 september 2014

Äppelpaj och världens bästa ugn!


Äppelpaj på svenska krispiga äpplen är bland det godaste jag vet. Det här receptet på äppelpaj är busenkelt, men ändå sååå gott!!!

Ingredienser:
Ingredienser:
5 äpplen
0,5 msk kanel

Deg:
100 g smör
100 g socker
100 g vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och klyfta äpplena och blanda med kanel.
Blanda alla ingredienser till degen. Blanda helst med händerna, det blir mycket bättre. Försök att få ihop det till en smulig deg.
Smörj en form och häll i äpplena och toppa med smuldegen.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills den har fått fin fäg.






Jag är verkligen såå nöjd med vårt val av ugn, Förutom att den värms upp på bara några få minuter så går den att dela upp i två ugnar med hjälp av en värmeavdelare.
Som här på bilden lagar jag en hel kyckling i övre ugnen på 225 grader och i den nedre delen bakar jag en äppelpaj i 200 grader.
Man kan alltså välja om man vill använda en halv ugn eller en hel, då värmeavdelaren går att ta bort.


Här finns en liten film om vår ugn för den som är intresserad. Fast att vi inte på långa vägar har hunnit lära oss alla funktioner ännu, så är vi otroligt nöjda!!!



Köksskåpen är byggda efter våra vitvaror, vilket gör att man slipper tomrum och passbitar. Köket är det rum vi har valt att satsa lite extra på. Vi resonerade som så att det är där vi är mestadels av tiden och matlagning är även ett stort intresse för oss båda!

Kram


Inga kommentarer: