Sök recept här!

onsdag 10 februari 2016

Lax i apelsin- och dillsås


På sista tiden har vi försökt att bli bättre på att äta fisk 2-3 gånger i veckan, så igår lagade vi den här rätten med färsk lax. En helt ok vardagsrätt med en mild och god smak!
Amanda berömde såsen och det är alltid ett gott betyg :)

Ingredienser:
500-600 g färsk lax i bit
3 dl vispgrädde
2 dl crème fraîche alt. turkisk yoghurt
1 fiskbuljongtärning
½ dl vitt matlagningsvin
½ dl pressad apelsinjuice
½ purjolök
2 msk hackad färsk dill
salt och vitpeppar
ca 1-2 tsk Santa Maria seafood & fish krydda

Gör så här:

Smörj en form och lägg i fisken. Strö över lite salt.



Strimla purjolöken och lägg i en den i en kastrull tillsammans med buljongtärning, grädde, crème fraîche, dill, apelsinjuice, vin och kryddor. Låt såsen koka upp och låt den sedan småkoka i ca 10 minuter. Smaka ev av med mer kryddor.



Häll såsen över fisken och gratinera ca 15 minuter mitt i ugnen i 200 grader.




Servera fisken tillsammans med pressad potatis och t.ex smörstekt blomkål.


Jag såg på tv-programmet "Mitt kök" i veckan att de även använde blasten på blomkålen, så det provade jag och det blev ju jätte gott. Jag skivade ner ett halvt blomkålshuvud och fräste det i smör och rapsolja. Endast lite örtsalt behövs som smaksättning.


I ca 5 veckor har vi fått (köpt) tulpanleverans hem till dörren av ett barn på gatan (tror det var insamling till klassresa eller idrottsförening) och det har verkligen varit hur lyxigt som helst. Perfekt att få en ny bukett varje torsdag!!
Kram


Inga kommentarer: