Sök recept här!

söndag 14 augusti 2011

Sega american cookies


I veckan bakade jag en omgång av de här underbart sega american cookies!
Egentligen föredrar jag varianten utan havregryn, men de här var inte dumma de heller. Jag hittade receptet hos bloggen Söta saker. En mysig blogg om allt det söta!

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
200 g rumsvarmt smör
4 1/2 dl farinsocker
3/4 dl socker
2 msk kakao
2 ägg
6 1/2 dl havregryn
Ca 2 dl grovt hackad vit choklad

Gör så här:
Blanda mjöl, salt och bikarbonat i en bunke.
Rör samman smör, socker och farinsocker i en annan. Vispa upp äggen lätt och blanda i smör- och sockerblandningen. Tillsätt även mjölblandningen tillsammans med kakaon och havregryn. Rör ner de vita chokladbitarna det allra sista. Rulla smeten till stora bollar och platta ut på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 10 minuter i 220 grader.









Helgen har innehållit massor med roligt. Bland annat var vi och såg Emil i Lönnerberga på teater. En välgjord och underhållande pjäs för så väl stora som små!

Kram



2 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

De kakorna såg jättegoda ut. Vad mysigt att gå på teater. :-)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, Emil <3

Jag älskar den amerikanska varianten av kaka - den där sega, men ändå krispiga känslan. Dina kakor ser ut att vara PRECIS så! Och så vit choklad i, som jag är så svag för... Ja, ser gott ut helt enkelt =D