Sök recept här!

tisdag 7 december 2010

Kycklingform med grönpeppar


Amandas middagstallrik!

.
Bland det bästa jag vet är att testa nya recept. Särskilt lättlagade och goda sådana!
Det här receptet har jag fått av en gó kille som liksom jag har matlagning som passion.
Än en gång tusen tack Joakim!
Jag föberedde maten igår, så idag när vi kom hem var det bara att sätta in formen i ugnen 15 minuter, koka ris och skära lite frukt och grönsaker.
.
Ingredienser:
1 st kyckling

Sås:
1 msk smör
1 msk mörk fransk senap
2 msk soja
1 ½ msk torr grovstött grönpeppar
4 dl creame fraiche + ett uns socker

Till servering:
¾ dl jordnötter
sallad

Gör så här:
Stek kycklingen på galler i 175 grader ugnsvärme, ca 1 ½ timma. Låt den sedan kallna. Bena ur kycklingen och lägg kycklingköttet i en eldfast form.
Smält matfettet och rör ner resten av ingredienserna till såsen. Låt den sjuda. Häll över kycklingköttet och låt det hela stå och dra några timmar (kan vara upp till ett dygn om du har tid). Före servering värms rätten i ugn på 200 grader i ca. 15 min.

Strö till sist över jordnötterna och servera rätten tillsammans med ris och en fräsch sallad. Själv tyckte jag att det var väldigt gott att ha lite frukt i salladen.


Idag fick jag även leka "Mias home delivery" till en av mina nära och kära ;)











.
.



.
.
.
.
.
.


Mysig julmarknad med bästa tjejerna!


I helgen var vi på en så mysig julmarknad. Allt var perfekt. Snö på marken, snöflingor i luften, lagom med folk, dans runt granen till levande musik, tomten var där osv..
Jag hade tänkt ta med mig kameran och fota, men den hängde snällt kvar i hallen. Jag tog några kort med mobilen, så ni får ursäkta den dåliga upplösningen!

Kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad gott det såg ut, detta recept ska jag absolut testa. Tycker det är så gott med grönpeppar i såsen.

Mia sa...

Ja, vilken mysig dag vi hade! Med stelfrusna barn var det skönt att komma in i värmen och få hemagjord mat av självaste Mor-Mia : )
Kram kram från den inte lika händige Mia

Lotta sa...

Mmmm... smaskig kycklinggryta som jag lagade i fredags. Den gör vi om!

(Men lat som jag är så tog jag kycklingfiléer och stekte 45 minuter i ugn istället, och det funkade alldeles utmärkt.)