Sök recept här!

torsdag 9 december 2010

Hemlagad Bearnaisesås



















Idag bjuder min gäst på något jag själv aldrig har vågat mig på att laga, men gott är det!
Jennie som dagens gäst heter driver den trevliga bloggen Vanilla Sky. Självklart ska vi alla även få chansen att lära känna Jennie bättre. Läs nedan:

1. Jag är en 27-årig 2 -barns mamma som har haft turen att träffa världens bästa (norr)man :) Jag är alltså bosatt i Norge, lite utanför Oslo. Jag jobbar som sjuksköterska och ska efter nyår börja jobba med barn, något jag drömt om länge! Känns otroligt spännande :) Fritiden spenderar jag mest med familjen och givetvis en hel del i köket ;)

2. På min blogg hittar du i stort sett allt som är ätbart! Mest middagar, då jag brinner för att laga god och hälsosam mat från grunden till min familj. 

3. Jag började blogga för att det var många vänner och kolleger som efterfrågade mina recept och jag tycker det är så himla kul att inspirera människor. Dessutom är det ett fantastiskt bra sätt att hålla ordning på receptkaoset :) 

3. Matlagning är som roligast när familj och vänner nästan slickar tallriken ren efter en middag! Eller en fredagskväll när vinflaskan precis är öppnad och jag och min man lagar maten ihop, det är fredagsmys det! 

4. Inspiration till matlagning hittar jag ofta hos andra matbloggare, recepttidningar och hos min husgud Nigella :)

5. I mitt kylskåp finns alltid en veckohandling! Haha, kanske fusk att svara så, men jag planerar vad vi ska äta vecka för vecka och handlar därefter, så innehållet i kylen varierar ständigt. Men okej, det finns alltid ägg och mjölk... jag menar, vilken småbarnsmamma måste inte kunna slänga ihop en pannkakssmet när det kniper? ;)

6. Min hälsning till Mor-Mia
Jag började följa bloggen till Mor-Mia ungefär samtidigt som jag började blogga själv och är verkligen stormförtjust! Recepten passar mig utmärkt, framförallt brödrecepten som jag provat flera gånger!

Min fredagsfavorit:
Hemlagad bearnaisesås! Perfekt med en bit kött och lite ugnsrostade rotfrukter!

Du behöver (4port):
3 st äggulor
200 g smör
1 kvist dragon
5 st vitpepparkorn
2 st schalottenlökar
1 msk persilja, hackad
2 msk vinäger
1 dl vatten
salt
peppar

Gör såhär:
Smält smöret på svag värme i en kastrull. Dra bort kastrullen från plattan, men håll varmt. Finhacka schalottenlöken och lägg den i en kastrull tillsammans dragon, vitpeppar, vinäger och vatten. Koka ihop så det reduceras till ungefär hälften. Sila ner detta i en ny kastrull som står i ett vattenbad med hett vatten. Rör ner äggulorna och vispa tills såsen tjocknar. Ta bort kastrullen ur vattenbadet och häll sakta ner det smälta smöret i en fin stråle under vispning. Strö i lite hackad persilja och dragon. Salta och peppra.
.
.
.
.
.








.
.
.
.
.
.
.
.
Idag trodde jag att jag skulle få visa en fin bild på vår klädda gran, men så blev det inte..
Just nu står den halvt klädd lutad mot ett skåp. Då det visade sig att foten var sprucken, men men skam den som ger sig. Imorgon tar vi nya tag!


Kram

2 kommentarer:

Remsan sa...

Hemgjord bea är bland det bästa jag vet, men tyvärr så sällan gör.
Ja, de där julgranarna blir varje år ett kapitel för sig.

elin sa...

jag har gjort detta två gånger. första gången blev det superbra, andra gången blev det gott men den skar sig något enormt...tråkigt. din ser väldigt fin ut!