Sök recept här!

onsdag 22 december 2010

Kladdkaka med smak av pepparkaka


Idag har jag bjudit på den här annourlunda varianten av kladdkaka. Jag hittade receptet hos en av mina gästbloggare, nämligen hos Helena Ljunggren.
Tyvärr hade jag ingen kardemumma hemma så jag bytte ut kardemumman och ingefäran mot 2 tsk pepparkakskryddor och det blev gott det också!

Ingredienser:
100 gram smör
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 ägg
2 tsk kanel
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kardemumma
50 gram mörk choklad

Lingongrädde
3 dl grädde
1 dl rårörda lingon

Gör så härSmält smöret långsamt i en gryta. Vispa sedan det med socker, direkt i grytan. Använd gärna elvisp. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dom. Vispa i äggen ett åt gången och avsluta med att vända ner den grovt hackade chokladen.

Smörj och bröa en form och häll i smeten. Ställ in i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter. Kakan ska vara kladdig.
Servera med lingongrädden.

.
.




Idag har vi haft besök av kusin Jossan och lille Ivar. Amanda fick prova att mata Ivar och tyckte det var väldigt spännande. Tack än en gång för en mysig eftermiddag och fina presenter!

Kram

1 kommentar:

Remsan sa...

Ja, den där kakan läskade hon oss allt med... Låter jättegod.