Sök recept här!

söndag 24 oktober 2010

Nötkolakakor




.
Idag har jag och Amanda bakat de här kakorna. Med smak av rostade nötter, kola och mördeg. Behöver jag skriva att de var ljuvliga!
.
Ingredienser:
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl strösocker
125g smör
1 ägg
.
Topping:
2,5 dl strösocker
1 dl sirap
125g smör
½ dl vispgrädde
250g blandade nötter (hassel-, pinje-, cashey och valnötter)
.
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka samman mjöl, bakpulver, socker, smör och ägg i ett matberedare eller för hand. Tillsätt ev mer mjöl om degen blir för kletig.
Kavla eller tryck ut den på en bakplåtsklädd plåt 30x40 cm.
TIPS: lägg lite plastfolie mellan kavel och deg så fastnar den inte på kaveln.

Nagga degen med en gaffel. Förgrädda degen i nedre delen av ugnen ca 10 minuter.
Topping: Blanda socker, smör, grädde och sirap i en kastrull. Låt smälta på svag värme utan att det kokar.

Grovhacka nötterna och rör ned dem i toppingen. Bred ut toppingen över den förgräddade degen.

Grädda kakan mitt i ugnen ca 15 minuter.
Låt den svalna i långpannan. Skär kakan sedan i rutor.
.
.
.
.
.
Helgen har ju minst sagt varit regnig. Igår eftermiddag mötte vi upp nära och kära och åkte för att titta på hundar som sprang väldigt fort. Amanda fick välja hund själv och vann det första hon gjorde!
.
PS. Idag är sista dagen för fraktfri leverans hos Blå Elefant DS.
.
Kram

5 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

ser tokgott ut :-)

vanilla sky sa...

Det där ser otroligt goda ut!

Anonym sa...

Bakade dessa kakor redan igår kväll och de var nästan farligt goda!!! Enkla att göra med. Ska jag göra även till min mormor då hon fyller 90 år nästa vecka o jag ska stå för fikabrödet.

Kram

Monique sa...

kan man frysa in dessa?

Mor-Mia sa...

Det går alldels utmärkt att frysa kakorna!!

Lycka till!