Sök recept här!

onsdag 1 september 2010

Pastagratäng med rökt skinka


.
Igår var vi ett gott gäng som var hemma hos Anneli och Johan. De bjöd bland annat på den här goda gratängen. Perfekt vardagsmat och den gick hem hos såväl vuxna som barn!
Receptkälla: www.alltommat.se
.
Ingredienser:
300 g pasta
150 g rökt skinka
1 dl soltorkade tomater
1 purjolök
1 msk olivolja
1 hönsbuljongtärning
.
Äggstanning:
2,5 dl vispgrädde
3 ägg
250g kesella
3 dl riven lagrad ost
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
.
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt rinna av. Strimla skinka och tomater. Ansa och strimla purjolöken. Fräs den i olja i en stekpanna ca 1 minut. Blanda i smulad buljongtärning.
2. Blanda ingredienserna till äggstanningen. Vänd ner purjo, skinka, tomater och pasta och blanda väl. Häll blandningen i en smord ugns­säker form. Tillaga mitt i ugnen ca 25 min. Täck formen med aluminiumfolie efter halva tiden om gratängen ser ut att bli för mörk.
Servera den tillsammans med en god sallad. Johan hade hällt över balasamvinäger och olivolja med citronsmak över salladen och det var jätte gott!





.
I veckan fick jag en burk full med gula kantareller. Jag blev hur glad som helst och idag har jag äntligen tillagat dem. Vad det blev visar jag inom kort!
.
Kram

1 kommentar:

Robert Lundkvist sa...

Hej! Första gången jag hittar in till din blogg. Googlade efter ett recept på vanlig hederlig pastagratäng utan konstigheter, då vi skulle laga till 85 pers. Hittade då din och gjorde inte så stora förändringar. Tomaterna blev burkchampinjoner, vipsgrädden blev mjölk, fräset gjordes i margarin och kesellan fick stryka på foten. Gjorde även en helvegetarisk variant med oliver istället för skinka, samt en på låglaktosprodukter. Enkelt och gott!