Sök recept här!

söndag 11 oktober 2009

Grova pannkakor


.
Imorse kände jag för en varm frukost och plötsligt kändes pannkakor helt rätt. För att göra dem lite nyttigare andvände jag för första gången grovt mjöl och resultatet blev jätte bra.

Till ca 2 portioner:
1 dl dinkelmjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 nypa salt
4 dl mjölk
2 ägg
smör

Gör så här:
Vispa mjöl och salt så att alla klumpar försvinner. Tillsätt halva mängden mjölk och vispa smeten slät. Häll i resten av mjölken och vispa lite till. Häll sist i äggen och vispa smeten slät.
Smät smör en stekpanna och häll sedan över det i smeten.
Stek tunna pannkakor på medelhög värme och servera dem med det tillbehör som ni tycker bäst om.
Själv föredrar jag en klick smör och lite socker.
.


Det gäller att ha många strängar på sin lyra.
Igår agerade jag "hundtrim" då jag klippte, eller rättare sagt snaggade Hagge. Han får numera gå med täcke utomhus, men efter en vecka kommer han vara svart igen och efter två veckor kommer pälsen att vara perfekt.
Tala om att hans päls växer snabbt!

Kram

Inga kommentarer: