Sök recept här!

fredag 2 oktober 2009

"Gott och blandat"

Då har vi kommit in i oktober och det betyder nytt tema på min blogg. Den här månaden är som ni ser ämnet lite mer fritt för mina gäster. Dagens gäst är en otroligt häftig människa, som jag kan tänka mig att många har som förebild. Han jobbar mycket med kost och hälsa och så sent som imorse läste jag en artikel av honom i morgontidningen. Vill man läsa mer om honom och vad han har presterat så gå gärna in på hans hemsida. Jag är jätte glad över att få ha honom som gäst här!


Varmt välkommen Jonas Colting!






Namn: Jonas Colting; atlet, vivör, lebeman

Familj: Ja

Den bästa mat jag vet: Mat som inte bara ämnar att fylla på energidepåerna utan också hälsodepåerna. Basen är en paleolitisk meny med mycket kött, fisk, ägg, grönsaker, nötter, frön, frukt och färska kryddor. Det är vad jag baserar 80% av mitt ätande på. De övriga procenten blir det vanlig svennemat som gryn, bröd, mejeriprodukter och annan typisk vardagsmat. Dels för att det ibland finns praktiska problem med att alltid få exakt den maten som man helst vill ha och dels för att jag, mot min vilja, älskar bröd, bakelser, semlor och annan mjölmat!
.
Den värsta mat jag vet: Alla kombinationer av överkokta makaroner, mamma Scans köttbullar och ketchup som serverats i alla möjliga och omöjliga idrottssammanhang
.
Matlagning är som roligast när: ..många ska äta maten!
.
Min hälsning till Mor-Mia: how ´bout them apples!



COLTINGS COCOSBOLLAR



Ingr:
Cocosa kokosfett (burk med grön etikett, finns i hälsokostaffär)
Dadlar; ta ur kärnan
Valnötter, mandlar, pekannötter, blanda efter behag och smak
Pumpakärnor
Kokosflingor, både i smet och som garnering
Ekologisk kakao
Finmalet kaffe på nyrostade bönor

Gör så här:

Fördela ingredienserna efter behag och mixa i en matberedare så att det blir en blandad och finfördelad deg. Baka ihop lagom stora bollar och rulla avslutningsvis i kokosflingor för det perfekta resultatet!
Alla ingredienserna har ett suveränt hälsovärde och den här kokosbollen kan ätas både som mellanmål, fika eller i samband med träning.


Idag är jag hemma från jobbet med en liten tjej som har haft feber i natt. Min egna förkylning är iaf inte sämre än igår, så vi hoppas på att detta är en kortvarig historia för oss båda två!


Kram







1 kommentar:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Härliga kokosbollar. Dem får jag ta och prova framöver. Läst en hel del av vad Jonas skrivit i Borås Tidning på nätet och även lyssnat på en bra intervju som Jimmy Moore har på sin blogg Livin-la-vida-lowcarb.

Jag har en liknande matfilosofi, mår så bra i kroppen av mindre mängd snabba kolhydrater. Men är ingen asket som tar bort allt. Man måste kunna unna sig lite gott ibland ;)
Tack för en bra gästblogg :)