Sök recept här!

fredag 23 oktober 2009

"Gott och blandat"

Ojoj, nu var det fredag igen och äntligen får jag presentera en ny gästbloggare. Gästen idag är en gó kille med många järn i elden. En riktig äventyrare som också delar mitt stora intresse för mat!

Varmt välkommen Fredrik!




Namn: Fredrik Kahl
.
Familj: Består av sambon Helén och lille Helmer.
.
Den bästa mat jag vet: Är lamm, i alla former, men helst åt det Indiska hållet.
.
Den värsta mat jag vet: Har jag inte smakat än... Gillar det mesta jag stoppar i mig.

Matlagning är som roligast när: Man får inspireras av ett trevligt besök eller att med familjen få runda av en hård veckas slit på jobbet med något extra gott.
.
Min hälsning till Mor-Mia: Har ju förmånen av att känna Mor-Mia och fått smaka på en del av hennes fantastiska konster från köket. Hoppas på att vi kan samsas i köket och skramla med grytorna en vacker dag och slå hål på myten "desto fler kockar..."

Och så receptet...

Detta recept kräver kanske lite annorlunda redskap för att få till.
Man behöver det bara en gång och har man det inte hemma så får man ringa en vän, jag ringde grannen Tore. Ja, ni förstår när ni läser lite längre ner i receptet...


Kokosglass i nöt med hallon!




Ingredienser till ca 4-6 personer:
kokosnötter
1 dl socker
4 st ägggulor
1 droppe bittermandel
1 burk kokosmjölk
hallon
kokosflingor
en skvätt av nått gött som tex en mörk rom
.
Gör så här:
Nu till specialredskapet, bandsåg...
Dela kokosnötterna och gröp ur innehållet. Diska sen ur de ny gjorda efterättsskålarna till senare användning.
Eftersom sågen kan ge spår av diverse saker använder vi inte innehållet som ingredienser..

Ta en kastrull och vispa ner ägggulorna tillsammans med sockret och häll i hälften av burken med kokosmjölk. Detta ska sedan mysa en stund i ett hett vattenbad samtidigt som du vispar smeten tills den tjocknat till.. ca 10 min.
Låt det sedan svalna av men rör i smeten då och då. Häll i resten av kokosmjölken och smaksätt med bittermandel och eventuellt nått starkt.

När du är nöjd med smaken ska du hälla upp glasssmeten i kokosnötshalvorna men inte ända upp så du får plats med bären vid servering. För att detta ska gå smärtfritt tar du och lägger nötterna på en bricka och trycker lite folie runt halvorna så att de står stadigt. Sen är det in med brickan i frysen som gäller.

Ta fram glassen i god tid innan den ska ätas, ca 30 min. Värm hallonen lite och lägg dem sen på glassen och toppa med lite kokosflingor. Klart!

Ät och njut. Glöm inte att spara nöthalvorna till nästa glasskalas.

Avslutningsvis vill jag citera min gode vän Manne Björnsson:
En dålig dag i köket är bättre än en bra dag på jobbet!


Lycka till i förklädet vänner, tack för mig!


Var det någon mer än jag som blev lockad av att prova Fredriks recept?!
Nu har jag förflyttat mig nordväster ut. Det ska bli riktigt skönt att få spendera helgen vid havet!

Kram


1 kommentar:

Helena Ljunggren sa...

Oj så gott! Vad läckert!