Sök recept här!

fredag 9 oktober 2009

"Gott & Blandat"

Idag gästas jag av en av mina kära arbetskollegor. Vi jobbar ganska nära varandra och hon är en av de jag pratar mat och byter recept med lite då och då. Vi har alltid väldigt trevligt ihop och det är nu jätte roligt att få presentera henne som gästbloggare här!
.
Varmt välkommen Ulrika!

.



Namn: Ulrika Andersson
.
Familj: Man Jonas 3 Barn William 13 Ludvig 11 Melker 9
.
Den bästa mat jag vet: Gillar det mesta, men det är alltid gott med en god köttbit med tillbehör
.
Den värsta mat jag vet: Utan tvekan blodpudding Matlagning är som roligast när: När man har ett nytt roligt recept, gott om tid, och hela familjen är hemma
.
Min hälsning till Mor-Mia: Du har verkligen lyckats att få till en inspirerande blogg, jag har tom. börjat att baka bröd igen efter flera års uppehåll. Många Kramar Ulle
.
Pizza med mozzarella och lufttorkad skinka

.
Ingredienser
Pizza deg:
1/4 pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1/2 tsk salt
3 msk mjölk
2 msk olivolja
5 dl mjöl (går ju även bra att köpa en pizzamix)
.
Tomatsås:
1 pkt krossade tomater 500 gr
1-2 vitlöksklyftor (pressade eller hackade)
socker eller honung
salt
svartpeppar
ev färsk basilika eller oregano
.
Dessutom:
Mozzarella 2 pkt (jag brukar ta 3 pkt till 2 pizzor)
1 pkt lufttorkad skinka
ruccola
olivolja
flingsalt
parmesan
.
Gör så här:
Börja med degen: Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med lite av vattnet samt salt. Tillsätt resten av vattnet, mjölk, olja,och mjöl.
Arbeta ihop till en deg.arbeta degen 5 min tills den inte klibbar längre. Ta lite mer mjöl om det behövs.
Forma degen till en stor boll lägg den i en ren bunke som du oljat in lite lätt. Täck medhandduk och låt jäsa 40 min.
Under tiden gör du tomatsåsen: Fräs upp den pressade eller hackade vitlöken i ett par msk olivolja.Häll i dom krossade tomaterna. Tillsätt socker ca 1 tsk eller 1msk honung, ca 1 tsk salt och svartpepparallt efter smak. Jag brukar variera tomatsåsen med dom kryddor som finns hemma oregano, eller färsk basilika är ju gott. Låt såsen puttra under lock ca 15 min.
Om den behöver bli tjockare så ta av locket på slutet.
Baka ut så här: Värm ugnen till 260-275 grader enligt receptet (min ugn går till 250 grader) Knåda degen på lätt mjölat bord. Dela den i 2 delar och kavla ut degen tunt och lägg dom på plåtar med bakplåtspapper.Bred ut ett lager med tomatsås ända ut i kanterna. Lägg på riven eller skivad mozzarellaost. J
äs pizzorna ytterligare 10 min.
Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Ta ut pizzan och lägg på lufttorkad skinka, ruccola (ca 1 näve) riv sedan parmesan över pizzan, ringla på olivolja och slutligen på med lite flingsalt!!!!!!!!

Ikväll är jag och Amanda bjudna på 2 års kalas. Det är lille Alvin som har blivit så stor. Vi hoppas på en riktigt god tårta och med tanke på att Katrin har varit i farten så kommer vi nog bli bjudna på en hel del gott ;)

Kram