Sök recept här!

tisdag 29 september 2009

Laxpytt



Igår lagade jag något så gott som laxpytt. Jag sökte på lite recept på nätet, men inget tilltalade mig fullt ut. Resultatet blev en egen variant som jag blev väldigt nöjd med och definitivt kommer att göra igen!
Eftersom jag lagade rätten på känn och tycke så har jag inga exakta mått, men jag ska försöka att skriva på ett ungefär.

Till ca 4 portioner:
5 medelstora morötter
4 potatisar
1 gullök
broccoli
2 portionsbitar lax 280g
1 msk fiskfond
½-1 dl vispgrädde
örtsalt, salt och svartpeppar
gräslök
smör till stekning

Sås:
1 dl creme fraiche
1 msk honungssenap
gräslök
salt och peppar

Gör så här:
Rör ihop såsen och ställ kallt i kylskåpet.
Skala grönsakerna och tärna i bitar. Stek potatis och morötter på svag värme i smör. Tillsätt lök och broccoli efter en stund. Krydda med salt och peppar. När potatis och morötter mjuknat häll på fiskfond och gräslök. Tärna laxen och stek på medelhög värme. Krydda den med salt och peppar. Blanda ihop fisk och grönsaker när fisken har fått färg runt om och blivit näst intill genomstekt. Häll på grädden och låt rätten sjuda några minuter. Smaka av med salt och peppar om det behövs.
Servera pytten tillsammans med den kalla såsen!

Tänk att man alltid blir lika glad av blommor.
Idag när jag kom hem från jobbet möttes jag av två flickor som hade varit och köpt blommor till mig.
Tack underbara Jenny och Amanda, ni är bäst!
Kram

Inga kommentarer: