Sök recept här!

tisdag 22 september 2009

Kycklingrisotto



Den här kycklingrisotton är otroligt lättlagad och god. Receptet har jag fått av min vän Emma för flera år sedan. En perfekt rätt att laga mitt i veckan.

Till ca 4 portioner:
4 kycklingfiléer
1 purjolök
färska champinjoner
1 hönsbuljongtärning
1-2 tsk curry
12 msk ris (koktid 20 min)
4 dl vatten
salt och peppar
.
Kall sås:
2 dl mtl yoghurt
4 msk majonäs
1-2 pressade vitlöksklyftor
.
Gör så här:
Börja med att göra den kalla såsen. Rör ihop och ställ kallt.
Bryn kycklingen och krydda med lite salt och peppar. Hacka purjolöken och skiva svampen. Blanda i lök och svamp till kycklingen och låt steka en kort stund. Smula buljongen över och häll på vatten och ris.
Låt småkoka i ca 20 minuter under lock.
Servera risotton med en klick kall vitlökssås och en god sallad.

I söndags fick Amanda gå lös med min kamera, här nedan kan ni se ett av hennes alster. Frågan är om hon kan ha en framtid som fotograf.. ;)
Som ni kanske förstår så stämmer inte datumet på kortet, Amanda var inte ens född år 2004.

"Ninis" och dockan

Kram

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Kul med "gästkock" En nästan-granne dessutom :)

Helt klart har lilltjejen en framtid som fotograf, att hon inte placerar sitt objekt helt centrerat är perfekt :)

Maten ser inte helt tråkig ut den heller :)

Ha en bra dag!

MAJA: Style & Life by Leia sa...

Det är för synd att jag är en sån matlat person....även detta känns som ett jobbigt projekt för mig...men ibland får jag mina ryck och vill vara husmoderlig och då blir det storkok...kanske skulle testa detta då.

kramar