Sök recept här!

måndag 26 maj 2014

Underbar pavlova toppad med vaniljsmörkräm och färska bär


En av de få gånger jag har sett halv åtta hos mig det här året, så serverades den här underbara efterrätten. Alla deltagarna var helt lyriska och många med mig blev nog lockade till att själva testa pavlovan!
Igår när vi firade mors-dag med våra mammor passade jag på att bjuda på den här efterrätten och den levde verkligen upp till förväntningarna. Det enda jag ska ändra på till nästa gång är att göra dem lite mindre.

Ingredienser:
räcker till 4 stora eller 6 mindre maränger
2 ägg
1 dl strösocker

2 dl rice krispies

Vaniljsmörkräm

2 äggulor

0,5 dl socker

0,5 msk vetemjöl

1 dl vispgrädde

45 g smör

1 tsk vaniljsocker

Till garnering

3 dl vispgrädde

färska bär

Gör så här:
Vispa äggvitorna med sockret till ett hårt skum. 
Vänd ner flingorna i marängen. 

Välj ett runt mått (skål, kopp eller liknande) och rita runda ringar på ett bakplåtspapper. 12 cm i diameter om man vill ha fyra stora maränger och ca 8 cm i diameter om man vill göra 6 stycken mindre.
Klicka ut marängen till  runda kakor i de ritade cirklarna.
Grädda i 125 grader i 60 minuter.

Blanda äggulor, socker, grädde, mjöl och smör i en kastrull. 
Låt sjuda på svag värme till den tjocknar. 
Låt krämen svalna i kylen.
Förbered marängbakelsen en timme innan serveringen. 
Bred först smörkrämen på marängtårtan och sedan den vispade grädden. 




Garnera med bär och lite citronmeliss.







Blommor och vackra ting i all ära på mors-dag, men för mig är den bästa presenten att få krama och pussa på den här underbara tjejen!!!


Jag är så lycklig och tacksam över att just jag fick äran att bli din mamma

Kram


Inga kommentarer: