Sök recept här!

måndag 7 april 2014

Grönsakspaj med salami och parmesaost


Idag fick jag en sådan längtan efter paj, så kvällens middag bestod av en krämig matpaj innehållande bland annat rivna morötter, färsk broccoli och italiensk vitlökssalami.
Fördelen med paj är även att den är lika god att värma dagen efter om man vill ha med sig lunchlåda!

Pajdeg:
125 g smör
2,5 dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
3 rivna morötter
1 finhackad gul lök
1 knippe färsk broccoli
100 g vitlökssalami
100 g riven parmesan

Äggstanning:
3 dl creme fraiche
1½ dl vispgrädde
3 ägg
salt och svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen (gärna i en matberedare). Tryck ut pajdegen i en pajform och låt den vila kallt 30 minuter om du har möjlighet (det hann inte jag idag).
Nagga pajdegens botten med en gaffel och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills den har fått lite svag gyllene färg.

Fräs morötter och lök lite lätt i smör. Blanda i hackad salami och broccolibuketter och lägg alltsammans i det färdiggräddade pajskalet.
Strö över parmesanosten och rör ihop äggstanningen. Smaka av med salt och peppar och häll stanningen över grönsakerna.
Grädda mitt i ugnen ca 20-30 minuter.





Medans jag har varit hemma och lagat mat har Patrik varit i vårt hus och spacklat och slipat väggarna. Framöver kommer vi att ha en hel del arbete framför oss då vi har valt att göra en del själva!

Kram


Inga kommentarer: