Sök recept här!

torsdag 5 december 2013

Amandas grymma lussebullar


Första advent firades även med lussekattsbak. Jag visade hur man gjorde med en lussekatt och sedan snurrade Amanda alla själv - tre plåtar!!!
Resultatet blev grymt saftiga och fluffiga lussekatter med smak av saffran - mums!

Ingredienser:
50 g jäst för sötdeg
150 g smör
5 dl mjölk
2 dl strösocker
1 g saffran (två påsar)
1 tsk salt
1 ägg
250 g kesella
ca 14 dl vetemjöl special

Ägg + 1 msk mjölk till pensling
Russin (alt. non stop)

Gör så här:
Smula jästen i en stor bakbunke. Tillsätt saltet och låt jästen smälta.
Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader (fingervarmt).
                    
Häll i den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jästen löst sig.                   
Tillsätt kesella, saffran, ägget och socker.
Rör ner nästan allt av mjölet, gärna lite i taget och arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
Täck över degen med en duk och låt jäsa i rumstemperatur cirka 60 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den några minuter.
Dela degen i två bitar. Kaval ut den första biten och skär i strimlor. Rulla sedan strimlorna till runda längder.                     
Snurra ändarna åt varsitt in mot mitten och lägg dem på en plåt som är smord eller klädd med bakplåtspapper.                    
Tryck ner russin (eller non stop som Amanda föredrar) i snurrornas mitt och låt sen jäsa ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.
Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa upp ägget med 1 matsked mjölk och pensla bullarna med blandningen.
Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna. Låt svalna under duk på galler.
                   
                           




Tomtegröt är något som verkligen hör julen till för mig. Dock hade jag aldrig kokat någon själv, för att jag vet hur lätt det är att bränna vid..



..men när jag upptäckte att man kan koka tomtegröt i sin crock-pot blev det en helt annan sak. Bara att hälla i alla ingredienser och ställa in på låg värme och 4 timmar. Enklare än så här blir det inte!!
Nu återstår det bara att hitta det ultimata grötreceptet :)

Kram



Inga kommentarer: