Sök recept här!

lördag 30 juni 2012

Fläskfilégryta med onsalakorv


Den här grytan är en av mina gamla favoriter. Den har följt med mig i många år och lagats då och då. Ibland har det gått år mellan gångerna, men varje gång tycker jag att den är lika god. Extra roligt är det att även Amanda gillade den!

Ingredienser:
ca 500g fläskfilé alt. fläskytterfilé
1 gul lök
1 köttbuljongtärning + 1,5 dl vatten
1 liten  burk cornichons
1 liten burk syltlök
½ onsalakorv alt. rökta ringen
1 röd paprika
ca 4 dl vispgrädde
salt och peppar
En skvätt kinesisk soya



Gör så här:
Skär köttet i centimetertjocka skivor. Stek dem i smör så att de endast får stekyta och krydda med salt och peppar. Skär korven i skivor, som sedan delas en eller två gånger. Strimla löken och låt den och kroven steka med köttet en stund.
Lägg i buljong och 1,5 dl vatten. Tillsätt så pass mycket grädde att det blir lagom mycket sås. Häll i soya, cornichons och syltlök och låt puttra med en stund.
Skär paprikan i bitar och tillsätt den. Smaka av med salt ,peppar och ev. någon mer krydda.

Servera tillsammans med ris och en god sallad!







Jag brukar älska all glass från Häagen Dazs, men den har var nog sämst hittills. Det flytande innehållet i mitten kändes som ren sirap och det föll mig inte riktigt i smaken.
Detta två-pack finns även som chokladfondant och det tror jag mer på. Ska testa om jag får tillfälle!!!

Kram









1 kommentar:

Frostrosor sa...

Vad mumsigt det ser ut. Men jag måste erkänna att jag nog aldrig ätit Onsalakorv. Det får jag ta och spana efter, om det nu går att få tag i hela landet.