Sök recept här!

måndag 11 juni 2012

Pastagratäng med färska champinjoner



Förförra torsdagen var det min tur att bjuda på lunch på jobbet och då bjöd jag på den här goda pastagratängen. Jag förberedde den hemma, men gräddade den i ugnen på jobbet. Originalreceptet är utan champinjoner men det var lika gott vilket som!


Ingredienser:
300 g pasta
150 g rökt skinka
1 dl soltorkade tomater
1 purjolök
1 msk olivolja
1 hönsbuljongtärning
6 färska champinjoner
.
Äggstanning:
2,5 dl vispgrädde
3 ägg
250g kesella
3 dl riven lagrad ost
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
.
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt rinna av. Strimla skinka och tomater. Skiva svampen och smörstek den gyllene, krydda med salt och peppar. Ansa och strimla purjolöken. Fräs den i olja i en stekpanna ca 1 minut. Blanda i smulad buljongtärning.
2. Blanda ingredienserna till äggstanningen. Vänd ner purjo, svamp, skinka, tomater och pasta och blanda väl. Häll blandningen i en smord ugns­säker form. Tillaga mitt i ugnen ca 25 min. Täck formen med aluminiumfolie efter halva tiden om gratängen ser ut att bli för mörk.









För två helger sedan var vi och tittade på TTA på Anderstorp. Det var en mysig dag med god mat och snabba bilar. 



Mitt emot läktarn stod prinsen och tittade på racet. Han brukar annars köra den här typen av bilar.

Kram


1 kommentar:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Nej vad tufft av prinsen var inom synhåll :D Och en vegetarisk version av den här pastagratängen skulle jag verkligen inte tacka nej till! Mums <3