Sök recept här!

söndag 6 november 2011

Getostpaj med bacon och soltorkade tomater


Förra helgen improviserade jag ihop en så god paj. Den innehöll bara massa gott så mina förväntningar var höga. Som tur var motsvarade den förväntningarna och här kommer receptet!


Perfekt att baka i mindre pajformar och lägga i frysen.

Pajdeg:
125g smör
2,5 dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
7 soltorkade tomater i olja
4 fefferoni
1 gul lök
1 pkt bacon
200 g chevréost

Äggstanning:
3 ägg
2 dl vispgrädde
1,5 tsk torkad basilika
salt och svartpeppar

Gör så här:
Arbeta ihop pajdegen eller kör den i en matberedare. Tryck ut den i en stor pajform eller i 3 små pajformar som jag gjorde.
Nagga den med en gaffel och förgrädda i 200 grader ca 10 minuter.

Hacka löken och klipp baconen i bitar. Stek dem lite lätt i en stekpanna.  Hacka tomater och fefferoni i bitar och blanda det med bacon- och lökblandningen och fördela det i de förgräddade pajskalen. Strö över smulad getost.
Vispa ihop äggstanningen och smaka av den med salt och peppar. Häll över pajerna och grädda mitt i ugnen ca 20-30 minuter (pajen ska få lite gyllenbrunfärg).



Servera tillsammans med en god sallad!







Bakom Snobben kan ni se Amanda umgås med sin favorit Svea!

Vilken underbar dag det var igår, rena rama sommarvärmen!
Vi valde därför att stå utanför stallet och borsta Snobben innan vi gav oss iväg på den längsta ridturen hittills.. :)

Kram

3 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Paj är ju SÅÅ gott, och din låter verkligen smarrig (dock utan bacon för min del, av förklarliga skäl) ;) smart också att göra den i miniformar, bra att ha på lut <3

Lena sa...

Getost är en av mina absoluta favoriter. har den ofta i mat som på kyckling eller laxen i ugnen.
tack för tipset att göra paj av den, det är hittills otestat.
// Lena

Fröken Dill sa...

Å, vilka lyxiga pajer. Chèvre är toppen!
Tycker fröken Dill