Sök recept här!

lördag 11 juni 2011

Moccapannacotta toppad med nötkaka och chokladhjärta


Ikväll har jag varit iväg på en mysig middag med en av mina närmsta. Jag stod för efterrätten och den är både enkel att göra och mycket god!

Ingredienser:
räcker till 4 skålar
2 blad gelatin
3 dl vispgrädde
3 msk honung
1½ tsk kaffepulver (jag använde ett med lite vaniljsmak)

Nötkaka:
50 g nötter (pinjenötter blandat med mixad skållad mandel)
1½ msk strösocker
2-4 msk sirap



Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Koka upp grädden och ta bort från plattan. Tillsätt honung och kaffepulver. Klä fyra små skålar med plastfolie och häll i den varma gräddblandningen. Ställ kallt i kylskåp minst 2 timmar.

Smält sockret i en stekpanna och tillsätt nötterna. Låt de få lite färg och häll på sirapen. Ta så pass mycket att det klumpar sig lite. Skeda upp fyra fina högar och lägg på ett fat. Låt kallna!

Servera pannacottan genom att stjälpa över den på fat och toppa med nötkaka och ev en chokladdekoration. 



Vår middag bestod av en mycket god lasange toppad med mozzarellaost. Tusen tack vännen!
.
.
.
.
.





Under glaskupan göms något mycket gott som jag har bakat idag. Jag fick tipset i förmiddags av min vän Therése och jag tyckte att det lät så gott att jag genast var tvungen att prova.

Kram

1 kommentar:

Maria sa...

Pannacottan ser verkligen smaskig ut!