Sök recept här!

lördag 16 januari 2010

Hamburgebröd


Idag kommer receptet på mina hamburgebröd, väldigt enkla och goda!
Receptet fick jag på hemkunskapen i skolan, så det har några år på nacken nu..

Till 16 bröd:
50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
ca 12-13 dl vetemjöl
1 ägg
sesamfrön
.
Gör så här:
Smält fettet i en kastrull. Tillsätt mjölken. Se till att blandningen är 37 grader. Smula jästen i en bunke häll degvätskan över. Rör tills jästen har löst sig.
Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Arbeta tills en smidig deg. Strö över lite mjöl och låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bord och arbeta den igen. Dela degen i 16 delar. Forma dem till bullar och platta ut dem med en kavel eller handen. Lägg dem på en plåt och nagga dem med en gaffel. Låt jäsa under duk i ytterliggare 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bröden med ägg och strö över sesamfrön.
Grädda i ca 10-12 minuter i mitten av ugnen tills bröden har fått fin färg. Låt dem svalna under duk på galler.




Idag har Amanda gjort sin debut på hästryggen och hon tyckte att det var jätte roligt och längtar redan tills nästa gång hon ska få rida!




Det måste vara något visst med tjejer och skor, för när jag var liten gillade jag att prova min mammas skor, precis som Amanda gör nu..
Kram



Inga kommentarer: